Vardagstips - hitta nyckeln

Vov på er!
Nu ska ni få höra - min matte är lite glömsk ibland verkar det som.
Ni förstår att hon brukar ta fram några små godisbitar ( gärna några extra goda tex en bit räka eller leverpastej som jag älskar) sen tar hon fram en nyckel som jag får nosa på, nu vet jag ju exakt vad som komma skall men tänk att matte varenda gång går iväg med nyckeln  och sedan har hon helt plötsligt tappat bort den. Ja -jag blir ju tvungen att hjälpa henne hitta den igen, ofta vet hon i alla fall vilket rum jag skall leta i.

Men det gör ingenting - när jag hittat nyckeln med min näsa så sätter jag mig ned och matte frågar igen vart nyckeln är,  ja då får jag visa matte med min tass vart den ligger ( jag tror hon börjar se dåligt också eftersom jag måste visa med tassen!) Då får jag minsann den goda gobiten!!
Sen när matte äntligen fått nyckeln av mig - ja men vad tror ni hon gör!!?
Hon går in i ett annat rum och vips så har hon tappat bort den igen! Flera gånger måste jag hjälpa henne att hitta den innan hon hänger in den på sin plats igen -vad skulle hon göra utan mig??!




Hitta Nyckel
Att gömma en nyckel ( eller annat föremål ) inomhus är en bra aktivitet för hunden på flera sätt.
Dels så får hunden jobba med nosen och lösa problem ( beroende på vart nyckeln är gömd) plus att ni stärker bandet emellan er.
Börja med att låta hunden nosa på nyckel, jag lade nyckeln på golvet framför hunden och varje gång den nosade på nyckeln så fick hunden en gobit.
Ganska snart lär sig hunden att nyckeln betyder godis och man kan börja med att lägga nyckeln längre bort.
Med tiden kan man försvåra gömställena, tex under en mattkant, i en leksakslådan, under en uppochned vänd kruka osv så får hunden jobba med problemlösning.
Är hunden riktigt duktig ( och inte har problem med nacke/rygg) så kan man även gömma nyckeln högre upp i tex bokhyllor osv så hunden får använda kroppen och sträcka sig efter nyckel.
Belöna ordentligt när hunden lyckas och gå lugnt och sakta framåt -detta skall vara kul!!
(Självklart kan detta även göras utomhus, men tänk på att det finns mycket mer dofter och vind som kan störa där)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vardagstips - hjärngympa

Tips i vardagen : Tasslyft

Balansbollsträning