Tips i vardagen : Tasslyft

Så här i höst/vinterväder brukar matte alltid torka mina tassar när vi varit ute. Det är jag van vid så det är inga problem, faktiskt ganska mysigt - det blir liksom lite massage nästan.
Ibland håller matte kvar min tass i luften lite längre, det är ju inga problem - jag menar jag har ju liksom tre till att balansera på.
Matte menar att det är bra träning för balansen och var det nu var mer.
Jag göra som matte vill - det brukar bli bäst så för det mesta - ofta slutar det med godisar så det är ju helt klart värt det!
🐾🐾
Tasslyft
Ett enkelt sätt att få reda på hur jämn hunden är i kroppen är att göra tasslyft.
Det är ett bra knep som inte tar mycket tid - passa på medan ni ändå torkar tassarna tex.
Se till att hunden står så rakt som möjligt med alla tassarna.
Lyft försiktigt ena tassen och låt hunden balansera på de tre andra benen.
Hunden skall inte lägga någon vikt i din hand.
Börja med några få sekunder och låt hunden sakta balansera innan ni ökar tiden vartefter  hunden blir mer säker.
Lyft alltid båda sidor/alla tassar lika mycket - detta för att undvika snedbelastningar.
Här tränar vi de små skelettnära musklerna som stabiliserar kroppen.
Här märker vi också enkelt om hunden har en "svagare sida"/svagare ben som den har svårare att balansera på.
Öva några få minuter varje/varannan dag vid tasstorkning så märker ni ganska snart resultat. 🐾🐾

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vardagstips - hjärngympa

Balansbollsträning