Vardagstips - enkel övning för lederna.


Hej på er! Hoppas ni alla mår bra!
Vi mår bra här - jag och matte har precis haft en mysstund. Matte glömmer bort ibland att jag tydligen är något som kallas för senior, hon menar att det inte märks på mig och mitt humör förutom att jag är lite silvergrå runt nosen.

Jag tycker att jag är pigg och glad, älskar fortfarande när det kommer besök osv, men får erkänna att jag inte riktigt orkar med lika många långpromenader som tidigare.
Ibland, som idag, får matte för sig att det knäpper i mina leder, speciellt haslederna och armbågarna.
Inget konstigt tycker jag ( ni skulle höra hur mattes knän låter ibland när hon böjer dem), det gör ju inte ont men ibland kan det kännas lite stelt.
Jag har hört att matte pratar om något som kallas för artros ibland men hon verkar inte tro att jag har det - tydligen så kan leder knäppa och knastra lite utan att det behöver vara något.

I alla fall så hade vi en mysstund idag, lite kel och jag fick minsann lite avslappnande massage och sedan började matte böja och sträcka mina leder när jag var som mest avslappnad.
Det känns helt okej, nästan skönt efteråt faktiskt.
Efteråt brukar det inte alls knaka eller knäppa lika mycket i mina leder och jag har hört att matte muttrar åt sig själv att hon skall komma ihåg att göra detta varje dag eftersom det inte alls tar många minuter.
Som vanligt är hon glömsk så jag får helt enkelt påminna henne när vi tittar på tv på kvällarna - för en mysstund säger man ju inte nej till!!

Jag ska ber matte förklara för era hussar och mattar så kanske ni också får trevliga mysstunder!!
Det rekommenderar jag verkligen!


  
Passiv rörelse för leder
Denna övning går ut på att mjuka upp lederna.
Lederna behöver rörelse för att fungera optimalt och brosket i lederna får näring genom just rörelse.
Därför kan vi hjälpa hunden när den är avslappnad genom  att passivt röra lederna åt hunden (hunden skall alltså inte hjälpa till).

Genom att försiktigt böja ihop och sträcka ut lederna så mycket det går utan att det tar i för mycket eller känns obehagligt för hunden skapar vi passiv rörelse.
Detta görs några gånger ( ca 5ggr/led) lämpligtvis 1ggr/dag och görs med fördel på både fram- och bakbenets alla leder.
Man kan böja och sträcka benets alla leder samtidigt, men var noga att de böjs och sträcks hela vägen till det tar stopp - utan att hunden visar tecken på smärta!
Denna övning kan utföras på både "friska" hundar i förebyggande syfte samt hundar med dåliga leder som vid tex artros för att underlätta/underhålla.

Att det kan höras knäppningar/knastrande från leder behöver inte betyda att något är fel - är du orolig, verkar hunden besvärad - kontakta alltid veterinär eller hundfysioterapeut för utredning.

Böj försiktigt ihop hasleden när hunden är avslappnad - man kan få ta i litegrann men det skall inte göra ont- när det tar stop så sträcker vi ut den igen.

Jobba igenom alla leder lugnt och sakta.




Detta kan göras både när hunden står upp eller när den ligger ned på sidan.
Det viktiga är att hunden är avslappnad och att du är lugn och metodisk.
Har du funderingar - tveka inte att fråga! 🐾🐾
Lycka till ❣

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vardagstips - hjärngympa

Tips i vardagen : Tasslyft

Balansbollsträning