Vilodag

Idag har jag fick jag tala om för matte att vi behöver en vilodag!
Hon pratar ju ofta om att återhämtningen är så viktigt - det har jag hört många gånger men aldrig riktigt förstått.
Men nu fick jag påminna matte att vi faktiskt gått flera jättelånga promenader flera dagar i sträck - vilket jag såklart inte tackat nej till - men jag är ganska trött nu och var tvungen att tala om för matte att jag faktiskt har lite träningsvärk.
Jag vill helst inte tala om detta för matte för det är ju så skoj med roliga, långa promenader🐾🐾

Men det finns en fördel med detta - Matte masserar mig !! Det är jätteskönt!
Hela kroppen, både rygg, bakben och framben.
Matte brukar också prata om att det är viktigt att ta hand om/behandla hela kroppen även om det som i mitt fall mest är bakbenen och höftböjarna som är stela och ömma.

Matte mumlar något om att hon måste komma ihåg att jag är senior nu och anpassa träning och promenader bättre.
Jag fattar ingenting - Senior?! 
Jag är ju i mina bästa år och i bra form (vilket matte håller med om) ....... men visst matte har en poäng där ..... jag kanske får erkänna att jag inte är en unghund längre. 🐾🐾

Nu ska jag passa på och vila efter massagen och om jag känner matte rätt så kommer hon senare plocka fram de där roliga spelen där jag får putta, dra och lyfta på klossar för att få fram godisar!!🐾🐾 (jag tror hon får dåligt samvete eller är uttråkad för att vi har vilodag och ger mig godis därför 😜🐾)
Ha en vovvig  dag 🐾🐾


Stretch och massage
Att stretcha efter aktivitet är ett sätt att minska  risken för skador, öka musklernas flexibilitet och ledernas rörelser, det släpper på spänningar i muskler, senor och ledband.
Stretching skall aldrig göra ont på hunden.
Ta hjälp av Hundfysioterapeut eller liknande för att lära dig stretcha på rätt sätt - det är inte svårt och tar inte lång tid men viktigt att göra rätt.
Massage
Massage ökar blodcirkulationen och får musklerna att slappna av.
All beröring som hunden gillar är bra beröring.
Passa på i soffan framför tv:n tex.
 Lätta strykningar är bra att börja med och massera försiktigt längs alla muskelgrupper.
Tänk på att inte använda så hårt tryck som vi kanske gör när vi masserar oss själva.
Det viktigaste är att hunden är avslappnad och inte är obekväm vid beröringen. 
Det finns många bra kurser i massage för djurägare - ta chansen om du får den eller fråga din Hundfysioterapeut om råd! 
🐾🐾

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vardagstips - hjärngympa

Tips i vardagen : Tasslyft

Balansbollsträning