Måndag & laserbehandling

Måndag och jobbdag idag.
Jag följer ju med matte till jobbet och det tycker jag är jättekul! Vi har börjat jobba på ett nytt ställe, matte och jag, där det finns 3st andra svarta hundar som också jobbar där.
Vi börjar lära känna varandra ganska bra nu och det är roligt att vakta receptionen tillsammans med dem.
Det enda jag tycker är lite knasigt är att matte måste försvinna iväg med de "nya hundarna" (och katterna) som kommer in genom dörren och när hon kommer tillbaka så går de andra hem. Varken matte eller de andra tjejerna som jobbar där vill sitta och klappa mig hela tiden - vilket jag tycker är lite konstigt - men de andra hundarna som jobbar där verkar finns finna sig i det så jag får försöka anpassa mig också.

Matte pratar något om laserbehandling,  jag tycker att det låter konstigt när hon pratar om det men det är jätteskönt när hon gör det på mig. På något konstigt vis verkar matte veta när jag känner mig stel och öm i musklerna för det är då jag brukar få följa med in i det rum där de andra vovvarna brukar gå.
Sen sätter matte på sig konstiga glasögon och maskinen piper litegrann. Det blir som en varm och behaglig känsla och jag känner mig mjukare och mindre öm än innan.
Ibland får jag även lägga mig på den där skakmadrassen efteråt - det är jätteskönt-  den liksom vibrerar igenom  hela min kropp och är jätteavslappnande.
Matte har inte hunnit tagit något foto från nya jobbet så bilden här är från vårt gamla jobb där hunden Nizze  får laserbehandling  (Nizzes matte har tagit bilden och gett oss tillåtelse att visa den)

Laserbehandling
Medicinsk eller terapeutisk laser är ett rent fokuserat ljus som används  både på djur- och humansidan för att hjälpa kroppens läkning. Det verkar både smärtlindrande, antiinflammatoriskt samt biostimulerande.
Enkelt förklarat kan man säga att med hjälp av medicinsk laser kan vi skynda på kroppens egen läkning eftersom lasern tränger ner på cellnivå och ökar energierna i cellerna samt ökar cirkulationen och hjälper till att forsla  bort inflammatoriska ämnen.
Vi får dels en omedelbar smärtlindrande effekt samt en långvarig effekt - för att detta skall ge bästa resultat så behövs det i de flesta fall en rad av behandlingar beroende på skada/behandlingsorsak.
De flesta hundar/katter brukar slappna av under behandlingen och tycka att det är skönt då mycket av  spänningar och ömhet släpper på en gång. De kan känna en varm och skön känsla.
I och med att vi kan justera och ställa in lasermaskinen på olika sätt så kan vi behandla allt från ömma, stela muskler, muskel/seninflammationer, artros,  sårskador (påskyndar läkningen något fantastiskt bra), frakturer , återkommande analsäcksproblem och diverse hudåkommor som tex liggsår på armbågar, furunklar mm.
Alla hundar (precis som vi människor) reagerar olika på sådana här behandlingar. Har man gått med problemen länge så kan kroppen reagera när den plötsligt får en riktig boost. 
Vissa blir väldigt trötta direkt efter medan andra blir jättpigga på en gång.
Men redan dagen efter brukar de allra flesta redan känna sig bättre och djurägarna kan se en tydlig förbättring. 
Ta kontakt med en duktig Hundfysioterapeut eller fråga om din veterinär har tillgång till laser om ni är intresserade.
Jag svarar gärna på era frågor här också.
Ha en fin dag  🐾🐾

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vardagstips - hjärngympa

Tips i vardagen : Tasslyft

Balansbollsträning