Vardagstips - sträck & stretch.

Hej på er. Vilket höstväder det är ute.
Jag gillar det -  alla dofter som gömmer sig ibland löven på backen - fast jag är inte jätteförtjust i när det regnar så mycket - brr....

Matte brukar ta med sig några godisar när vi går ut (inte tillräckligt många om ni frågar mig) och denna gången fick jag stå med frambenen på bänkar och stenar.
I början på promenaden så brukar jag få gå och lukta, matte har sagt att jag måste värma upp kroppen först-  inte mig emot , gå och snusa bland löven är ju ett måste liksom 🐾🐾.
Men det är rätt skönt att stå med frambenen på en bänk, jag får liksom sträcka ut ryggen och bakbenen.
Jag brukar passa på att stretcha lite extra ibland.

Ha en fin dag - nu ska jag leta lite godis som matte har gömt inomhus .
Vov och nospuss på er!  🐾


Att låta hunden stå upp med framtassarna på en bänk, sten eller liknande är en enkel övning som beroende på hund kan stärka självförtroende, hjälpa till att stretcha ut högtalarna och ryggen mm.
Ta hjälp av en lagom hög sten, bänk eller stol inomhus - anpassa storlek efter hunden och tänk på säkerheten-  var noga med att underlaget inte kan glida iväg!
Börja försiktigt att locka upp framtassarna sedan utöka försiktigt för varje gång - locka med godis för att få hunden att sträcka sig längre upp med nosen (se bilden ovanför).
Pressa inte hunden för mycket om den är ovan  - ta det lugnt och försiktigt.

Obs! Hundar med rygg/nackproblem och dåliga höfter - prata med din Hundfysioterapeut eller veterinär innan ni börjar med denna övning! 
Stretcha aldrig kalla muskler! 🐾🐾

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vardagstips - hjärngympa

Tips i vardagen : Tasslyft

Balansbollsträning