Tips i vardagen - tasskontroll och rörelse

Idag stannade vi på lekparken en liten stund.
Ibland brukar vi stanna till där om det inte är några barn som leker just då.
Matte brukar vilja att jag går upp och ned för en liten trappa, vilket är busenkelt - jag kan ta trappan i typ två kliv men givetvis får jag inte det för matte.
Nej, matte säger åt mig att gå sakta, så jag är tvungen att sätta en tass på varje trappsteg både uppför och nedför.
Jag gör det såklart - brukar ju resultera i en godis när jag gått några gånger upp och ned, sen får jag gå och nosa efter hararna på stigen igen.
🐾🐾
Det finns ju fler saker man kan göra på lekplatsen när vi ändå är där men det får matte berätta en annan dag. 
Matte säger att det är nästan bara fantasin och säkerheten som sätter gränser. 
Nu är det fredag och jag vilar mig i form till kvällens fredagsmys - något gott tuggben ska jag nog lyckas tigga till mig ! 🐾🐾
Trevlig fredag på er! 🐾🐾
Tänk alltid på att se efter hur hunden mår innan träning.
Har din hund problem med tex ryggen, höfter, nacke eller artros - rådgör alltid med veterinär eller Hundfysioterapeut  innan ni börjar med nya övningar eller träning.
Att sakta och kontrollerat gå upp och nedför en liten trappa, en tass i taget hjälper hunden att förbättra proprioceptionen -dvs förmågan att veta vart man har tassarna , stärker muskulaturen samt förbättrar rörligheten i lederna.
Börja försiktigt, bara en eller två gånger upp och ned - öka successivt.
Var lyhörd, avbryt om hunden blir tydligt besvärad.
Lycka till 🐾🐾

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vardagstips - hjärngympa

Tips i vardagen : Tasslyft

Balansbollsträning