Vardagstips - Slalom, rörelseträning

Ibland får min matte för sig att hon ska gå runt och runt en massa träd.
I början tyckte jag det var lite knasigt men jag har liksom lärt mig att det är bara att följa efter.
Sakta går hon också, ibland hittar  jag en god doft jag bara måste lukta på så då stannar jag till lite men matte fortsätter gå tills kopplet blir sträckt - har hon då hunnit runt fler träd så måste jag tråckla mig samma väg! Det är ingen match för mig längre - jag hittar på rätt sida om träden på en gång så om matte trodde att det var hjärngympa så kan hon tänka om.



Men det är kul när matte helt plötsligt gör något sådant som är annorlunda på promenaden.
Hon kan plötsligt ändra riktning, gå bakom en sten eller det har till och med hänt att hon släppt kopplet och bara knatat iväg in i skogen!
Ni förstår ju att jag måste ha koll på vad hon gör - tänk så går hon vilse!
Men det är roligt - det blir som att vi gör något tillsammans, jag måste ha ordentlig koll på henne!

Och när vi sedan är inomhus igen (eller på asfalten hemma)  kan hon ställa sig bredbent med mig på ena sidan, sen lockar hon med godisar och så får jag går runt, runt hennes ben som i en åtta. Tillslut får jag äntligen godisen och då byter vi håll och jag får gå runt hennes ben i en åtta igen fast åt andra hållet.
Jag tycker att även detta är skoj - men matte är så seg - jag får inte springa hur fort jag vill utan måste gå sakta, sakta runt hennes ben... Jag har minsann sett hundar som tävlar i slalom och då går det inte så här sakta minsann!!

Ibland brukar hon gå framåt medan jag får gå slalom mellan benen - det är lite trixigare tycker jag - matte och jag måste verkligen ha samma tempo då och matte är ju såååå seg ibland!
Matte mumlar något om att detta är bra för rörligheten eller nåt ( hon får förklara för er nedan) men jag är ju bara glad att även detta resulterar i gottiga godisar!
Nospuss på er !!




Slalom
En bra och enkel rörlighetstövning för bla ryggen är just att gå slalom.
Här tränar vi även smidighet, koordination och liksidig träning, dessutom tränas följsamhet.
Antingen kan man runda några träd eller lyktstolpar på promenaden eller lära hunden gå slalom mellan dina ben. ( locka med godis åt båda hållen för att få hunden gå nära igenom dina ben.)
Om ni rundar träd på promenaden börja försiktigt och ta ut svängen för att, ju mer ni tränar - svänga runt träden snävare vartefter.
Ta det lugnt och kontrollerat, hunden skall gå sakta runt och hinna koordinera tassarna samt få mjuk och jämn böjning på ryggen.
Detta är  en skonsam rörelseträning om den utförs lugnt och lika mycket åt båda hållen -
tillskillnad mot den slalom som utövas inom Agilityn om går på tid och är mycket krävande för hunden med sina extremt snabba sidbyten/vändningar.
Var lyhörd hur hunden reagerar , anpassa antal repetitioner  efter hunden.
Denna övning är bra även för hundar med spondylos då vi tränar rörligheten i ryggen, men har din hund problem med ryggen - rådgör alltid med behandlande veterinär eller hundfysioterapeut först!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vardagstips - hjärngympa

Tips i vardagen : Tasslyft

Balansbollsträning