Söndag - vilodag?

Idag sken solen 🐾  och det kändes som vår igen. Underbart.
Följde med matte ut till våra kompisar som bor på landet, där finns massa hästar och goda högar de lämnar efter  sig 🐾🐾

Matte säger att man måste komma ihåg att vila, att återhämtning  är viktigt, att vinnare skulle göra något speciellt idag.
Men vi gick  minsann en jättelång promenad.
Det var jättekul - oj så mycket dofter det finns därute! Jag försökte norpa åt mig lite högar när matte inte såg-  det är så svårt att låta bli när de luktar så gott fast jag vet att matte inte vill att jag äter saker jag hittar ute (hon menar att jag faktiskt får mat hemma 😞)

Iallafall-  det här med vila - jag menar vi gick och gick jättelänge, säkert i 1,5 timme och roligt var det men jag var tvungen att stanna och vila lite samt dricka vatten.
Och när vi kom hem så passade jag på att vila ordentligt - undrar vad matte menar med vila egentligen, jag blev ju jättetrött av den långa promenaden. 
Visst, vi har inte tränat eller kort några sådana övningar där matte brukar ge mig massa gott godis ... men iallafall.. . 🐾🐾
Matte får nog förklara själv för er vad hon menar så ska ändra ställning och vila lite till innan kvällspromenaden - det gäller att vara på topp när det är dags att gå ut igen.
Trevlig Söndag kväll 🐾🐾


Återhämtning
Att träna är roligt och kan vara både fysiskt och psykiskt  krävande.
Kom ihåg att återhämtning är minst lika viktigt för ett bra resultat.
Var lyhörd - du känner din  hund bäst själv.
Lär dig att se de första små tecknen hunden visar när den börjar bli trött.
Ha alltid vatten till hands och pausa när det behövs oavsett aktivitet.
Tänk också på hur vädret kan påverka din hund och träning, är hunden känslig för värme/kyla osv?
Jag försöker hitta på olika aktiviteter nästan varje dag beroende på min och hundens dagsform.
En bra grundregel är att träna hårdare  (mer krävande) varannan dag.
Du kan fortfarande göra saker på "vilodagen" men välj då en mindre fysisk aktivitet som tex godissök, träna enkla trix eller liknande.
Och glöm inte att ha kul tillsammans. 
🐾🐾


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vardagstips - hjärngympa

Tips i vardagen : Tasslyft

Balansbollsträning