Tips - Vibrationsplatta

Hej på er.
Idag var jag lite stel i kroppen så jag fick ligga på den där skakmadrassen matte har på jobbet. 
På mattes gamla jobb fanns det bara en sån madrass men på vårt nya jobb finns det flera olika - olika storlekar och så skakar dem lite olika också.
Hur som helst så är de sköna att ligga på - det tar en liten stund för mig att slappna av ordentligt-  Jag menar det  är ju lite långtråkigt att ligga stilla i typ 15 min, men efter ett litet tag så börjar kroppen slappna av och då kan man ju nästan somna! 🐾
Matte får förklara mer om den där maskinen för jag förstår så inte hur en sån typ madrass  kan skaka egentligen.
Nu är det dags för en liten tupplur - ska drömma om den där ekorren som springer uppför trädet!!
🐾🐾

Vibrationsplatta.
På bilden här ser vi Maxa och Zolo som ligger och vibbar efter träning (tack matte Anette för bilden).
En vibrationsplatta vibrerar med justerbara HZ-tal som skickar vibrationerna genom hela kroppen.
 Vid låga Hz kan man säga att det blir som en helkroppsmassage, ökar cirkulationen och forslar  bort slaggprodukter vilket minskar risken för träningsvärk.
Vid låga Hz  så mjukar vi upp muskulaturen och hjälper till att släppa på spänningar- här ligger hunden ner och njuter (oftast) - mycket bra efter ett träningspass för snabbare återhämtning.
Vid högre Hz  aktiveras musklerna att dra ihop/sträcka sig och blir en ren träning  för muskler och senor.
Här kan vi justera hur hunden står, sitter mm för att komma åt just de muskelgrupper vi önskar.
Hundar med artros i tex tassar svarar mycket bra på vibrationsträning. (Visar förbättring i rörlighet och smärtlindrar)
Mitt tips är att efter träning/aktivering låta hunden ligga på vibbplattan för att snabbare återhämta sig! 🐾
Många rehabställen (hundfysioterapeuter mfl) har dropin för detta och kostar inte mycket pengar! 🐾🐾

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vardagstips - hjärngympa

Tips i vardagen : Tasslyft

Balansbollsträning