Vardagstips - "situps"

Hej på er.  Vilket dåligt väder vi har idag!  Visst vill jag gå ut ändå, fast det regnar och är kyligt men det är inte lika kul. Det blir inte lika långa promenader.
Jag tror att matte har rätt även här-  det känns mer i muskler och leder när det är fuktigt och kallt ute - brrr .
Men det som är skoj är att matte brukar hitta på lite ner  roliga saker inne istället.
Oftast får jag leta godisar osv men idag fick jag träna lite - det kan jag ju - jag menar jag har ju tränar förr men denna övning blir matte mer och mer petig med för varje gång.... puh - här känns det i magmusklerna samt lite i ryggen...
Ja matte får förklara - nu ska jag återhämta mig med en liten morot som tuggis.
Ha det gott  ❣🐾



"Situps"
Träna hunden (eller katten) att sitta fint med båda framtassarna i luften.
Öva att hålla en godis ovanför huvudet och belöna när hunden sitter fint.
Var noga med att hunden sitter rakt och inte fuskar.
När hunden kan sitta fint så kan vi lägga till ligg.
Situps-övningen går ut på att hunden skall skifta mellan sitt fint till ligg.
Börja sakta från sitt fint till ligg, upprepa ett par gånger för varje pass.
När hunden börjar förstå vad vi vill kan vi öka svårighetsgraden - målet är att hunden inte skall flytta framtassaena utan gå direkt från sitt fint till ligg.
Ju mer säker hunden blir desto mer krav kan vi ställa på att hunden inte tar stöd med framtassaena och flyttar med flera gånger mellan sitt fint och ligg.
 Detta är mycket krävande för bålstyrkan - repetera 5-10ggr per träningspass-  beroende på hur pass tränad hunden är.
                 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vardagstips - hjärngympa

Tips i vardagen : Tasslyft

Balansbollsträning